De BOU8 is op het droge niet in zijn element

Onderstaand bericht is overgenomen uit de papieren  versie van de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) van
dinsdag 25 oktober 2011.

Het probleem is dat de Boekhoute 8 op het droge niet in
zijn element is

Renovatie in 2003 mislukt, nieuwe opkanpbeurt staat – na lang wachten – echt in de steigers

Miriam Everaert hoeft er niet lang over na te denken hoe belangrijk het vissersschip op het kerkplein van Boekhoute is. “Heel belangrijk:  Trouwfoto’s, groepsfoto’s, ze worden er allemaal gemaakt”.
Ze vindt het dan ook een schande dat het houten schip, de Boekhoute 8, al zeker twee jaar onder een afdak staat te verpieteren.
Miriam wordt er dag-in dag-uit mee geconfronteerd. Ze is mede-eigenaresse van café De Gouden Appel tegenover de BOU8.

Maar niet getreurd, de gemeente Assenede – waaronder Boekhoute valt – is volop bezig het symbool van het oude vissersdorp in ere te herstellen.
“Ja ja”,  stelt Miriam vast, onder het motto ‘eerst zien, dan geloven’.
Schepen, oftewel wethouder, Alex Meulebroeck van Assenede kan zich dat gevoel indenken. Hij erkent ruiterlijk dat ‘het allemaal wel erg lang duurt’. “Maar er komt nu echt schot in”,  verzekert Meulebroeck.
De eerste voorname stap is in elk geval gezet. Een architect uit Gent is aangewezen om een restauratieplan te maken. Assenede kan er niet onderuit. De BOU8, gebouwd in 1928 bij de scheepswerf Moed & Trouw van de familie Verras in Paal, is officieel een cultuurhistorisch monument.
Assenede wil er overigens ook niet onderuit. Schepen Meulebroeck: “De BOU8 moet weer in volle glorie op het plein pronken. Ik heb goede moed dat wij daar in zullen slagen”.
Dat het symbool van het nu diep in het land gelegen vissersdorp behouden blijft, was ook in 2003 de bedoeling. Voor de lieve som van 150.000 euro is het schip indertijd opgeknapt. Naar later bleek, niet vakkundig genoeg. Het probleem van een schip op het droge is dat het niet in zijn element is, zoals in het water. “Het hout droogt uit, er komen kieren in het hout, het regenwater sijpelt erdoor naar binnen en het hout begint dan vanzelf te rotten”, vat Meulebroeck de oorzaken van het aftakelingsproces sedert de laatste renovatie samen.

Sinds ruim twee haar is de BOU8 dus onttakeld. De mast en netten zijn eraf gehaald.
Over het schip is een afdak geplaatst om het hout te laten uitdrogen. Volgens Meulebroeck zal er op korte termijn een nieuw afdak worden aangebracht, dat niet op het vaartuig zelf rust. Het is inmiddels blijkbaar zo slecht dat het de last van de overkapping nog maar moeilijk kan dragen.
Het herstel zal opnieuw niet goedkoop zijn. Het wachten is (nog altijd) op toekenning van subsidie door de Vlaamse overheid. Ondertussen is wel het een en ander in gang gezet om tot herstel te komen. Volgende maand worden de eerste aanzetten voor een redingsplan besproken. Het schip hoeft niet van het plein af, de opknapbeurt kan ter plekke gebeuren, aldus Meulebroeck. Hij mikt voorzichtig op 2013.
Boekhoute hoeft niet te treuren. In het oude stadhuis is een mooi gratis toegankelijk bezoekerscentrum ingericht over de historie als vissersdorp. Het Zeeuws-Vlaamse nabuurdorp Philippine kan alleen daar al stikjaloers op zijn.

One Response to De BOU8 is op het droge niet in zijn element

  1. Jarrod Craig schreef:

    28,86, motor; 20 pk. Kromhout ruwe oliemotor b.jr. onbekend, eig. fa. Lichtendahl & Co., Harlingen, schipper B. Brouwer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertisment ad adsense adlogger
Written by Knientje